Global
Teenager 16/17 - blog uge 2 Af Christian Bonde og Tobias Rahbek
I løbet af det andet
undervisningsforløb, blev vores viden om konflikten udvidet. Det gjorde den, da
vi lærte af se på konflikten med jødiske briller, og forstå hvorfor jøderne
mener, at landet tilhører deres folk. Fælleskabet blev blandt andet styrket i form
af, at vi blev rystet sammen i gennem hyggelige lege og nye
gruppesammensætninger.
Vores lyst
til at drage mod Palæstina og Israel blev i den grad styrket af
undervisningsforløbet. Vi fik åbnet øjnene for, hvor stor og rummende den her
konflikt egentlig er, og hvad der ligger bag konflikten historisk og religiøst.
Det vi primært lærte var, at Zionisme er en form for jødisk nationalisme, som mener, at det jødiske folk
udgør en etnisk eller national gruppe, der har ret til hele eller dele af det
historiske Palæstina med hovedvægt på Jerusalem. Vi lærte det skyldes, at
området historisk og religiøst tilhører jøderne. (Historisk, da landet blev
lagt i Abrahams hænder).
Til slut vil vi
indskrive nogle af de sedler, hvorpå folk skrev, hvad de havde lært den pågældende
dag. ”I dag har jeg lært om,
hvorfor jøderne har ret til Palæstina.””I dag har jeg lært en
masse om zionisme, og hvad det er.””I dag har jeg lært,
hvor forfulgt jøderne har været gennem historien.” Vi ser frem til næste onsdag.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar